2020-01-30
Kiedy zmienić opony na letnie
Wymiana opon zimowych na letnie – warunki pogodowe
Stosunkowo łatwo jest odpowiedzieć na to pytanie, obserwując zmieniającą się pogodę. Kiedy dni i noce stają się coraz cieplejsze, przymrozki zostały już tylko historią, a ostatnie resztki śniegu uległy roztopieniu, wskazuje to najwyższy czas wymiany opon zimowych na letnie.- Temperatura – zmiana opon zimowych na letnie powinna nastąpić, kiedy średnia dobowa temperatur przekracza +7 stopni Celsjusza. Czy warto zmieniać opony już po kilku ciepłych dniach? Oczywiście że nie. Wiosna lubi zaskakiwać i mogą pojawić się jeszcze chłodniejsze dni. Dlatego zachęcamy, aby zmianę wykonać kiedy temperatura się już ustabilizuje.
- Śnieg i błoto pośniegowe – nawet jeśli temperatury są wyższe, ale na drogach zalega śnieg lub błoto pośniegowe, warto jeszcze przez parę dni jeździć na oponach zimowych. Lepiej sobie radzą z taką nawierzchnią, zapewniając skuteczniejsze odprowadzenie błota i śniegu spod kół.
- Planowane wyjazdy – pamiętajmy, że im niżej położone są tereny, tym temperatura jest wyższa i szybciej nastaje wiosna. Zatem kiedy mamy w planach wiosenny wyjazd w wyżej położone tereny, np. w górskie miejscowości, pamiętajmy że w dalszym ciągu może tam zalegać śnieg. Zatem nie warto spieszyć się z wymianą opon zimowych na letnie, gdy przypuszczamy że mogą się nam jeszcze przydać.
Sprawdzenie stanu opon letnich
Wymiana opon powinna być wykonana dopiero wtedy, kiedy upewnimy się czy opony letnie są w dobrym stanie, nadającym się do użytkowania. Założenie opon bez sprawdzenia, może oznaczać niemiłą niespodziankę w postaci np. uciekającego powietrza. Aby tego uniknąć, warto postępować z poniższą listą kontrolną.- Wizualna ocena stanu opon – jeśli przed pół roku zadbaliśmy o swoje opony, to po wyjęciu ich z worka powinny być czyste i nie wymagać mycia. Pozwoli to dokładnie je obejrzeć w poszukiwaniu uszkodzeń. Nie koniecznie muszą one pochodzić od wbitych gwoździ, ale np. od gryzoni, które zimą mogły dostać się do garażu lub piwnicy. Znane ze swoich ostrych zębów i zamiłowania do przedmiotów elastycznych i wykonanych z gumy, mogły ponadgryzać opony. W przypadku stwierdzenia śladów ich żerowania, należy sprawdzić jak duże są to uszkodzenia. Powierzchniowe ryski nie zagrażają bezpieczeństwo, ale odchodzące na większej powierzchni płaty gumy, dyskwalifikują oponę z dalszego korzystania. Wówczas należy wymienić je na nowe, pamiętając że robimy to parami, czyli dwie opony na jedną oś.
- Wysokość bieżnika – kontrola tego parametru to bardzo często pomijany krok. Tymczasem łatwo nie zauważyć, że wysokość bieżnika zbliża się do zalecanego minimum. Ile ono wynosi? W świetle obowiązujących przepisów jest to 1,6 mm. Zdrowy rozsądek jednak podpowiada, aby wymienić ją już wtedy, kiedy bieżnik ma nie więcej niż 3 mm. Pozwoli to zapewnić samochodowi dobrą przyczepność i skutecznie odprowadzać wodę spod kół.
Zadbaj o opony zimowe
Kiedy w Twoim samochodzie pojawiły się już nowe opony letnie, warto zająć się zimowymi. Dzielnie służyły Ci przez niemal pół roku, dlatego należy im się zasłużony odpoczynek. Zanim się jednak na niego udadzą, należy je odpowiednio przygotować.- Mycie opon – zdjęte z samochodu opony zimowe należy dokładnie umyć. Spłukujemy w ten sposób resztki błota i soli, która może przyspieszać proces degradacji opony. Z bieżnika warto również wydłubać kamyczki, które mogły się w nim zaklinować. Opony należy również wysuszyć przed schowaniem do worka.
- Ocena stanu technicznego – umyte opony pozwalają dokładnie sprawdzić ich stan. Każda z opon powinna zostać dokładnie obejrzana w poszukiwaniu możliwych uszkodzeń mechanicznych: wbite wkręty, przecięcia, otarcia czy nierównomierne zużycie bieżnika. Jeśli nic nie zwraca naszej uwagi lub nie wzbudza obaw, to znak że opony mają się całkiem dobrze i można je założyć w kolejnym roku. Oczywiście nie może się obejść bez sprawdzenia wysokości bieżnika. Minimalna zalecana wysokość to 4 do 4,5 mm. Kiedy bieżnik w oponie zimowej jest mniejszy, należy pomyśleć o jej wymianie.
- Konserwacja opon zimowych – przed złożeniem zimówek do przechowania, należy je zakonserwować. Polega to na pokryciu ich cienką warstwą specjalnego preparatu do konserwacji opon. Jego bazą jest zwykle olej silikonowy. Użycie tego preparatu nie tylko nabłyszcza gumę, nadając jej głęboką czerń, ale przede wszystkim chroni przed wpływem powietrza, a także opóźnia proces starzenia mieszanki. Dzięki temu, opony zimowe dłużej zachowują swoją elastyczność i miękkość.